کد مطلب:301483 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

گفتار بزرگان درباره خطبه


1- علامه محقق اربلی رحمه الله گوید:... زیرا سخنرانی آن حضرت كه سخنوران بلیغ را سرگردان و فصحاء را ناتوان كرده، همان خطبه ای كه بخاطر جلوگیری تصرف او در فدك و كوتاه كردن دست ایشان از منافع آن ایراد شد... [1] .

سپس می گوید،... این گفتار را خطبه های زیبا و بدیع است كه پرتوی از نور نبوت آن را در برگرفته و شكوفه ای گلستان رسالت در آن دیده می شود. [2] .

2- شیخ الاسلام علامه مجلسی رضوان الله علیه گوید: این خطبه غراء و درخشنده را از حضرت سیده النساء صلوات الله علیها كه اندیشه فصیحان و بلیغان از شگفتی آن سرگردان شده اند توضیح می دهیم. [3] .

3- علامه سید محمد تقی رضوی قمی گوید: در گذشته ایام، نسبت به خطبه مشهوره درخشانی كه به بانوی زنان و محبوب سرور پیامبران، و همسر پیشوایا جانشینان، مادر امانان برگزیده و بزرگوار، و شفیعه روز جزاء فاطمه الزهراء علیهاالسلام منسوب است تمایل شدیدی داشتم، همان خطبه و


سخنرانی كه زبان ادیبان و سخنوران از سرودن چنان خطبه ای عاجز و عقل حكیمان و خردمندان از ادراك كنه و رسیدن به دقائق آن ناتوان است، چگونه چنین نباشد؟در حالیكه از زبان مقام عصمت الهیه سرزده و از مشكلات نبوت مصطفویه درخشیده و از گنجینه اسرار مرتضویه جلوه گری كرده و از گلستان زهراء زكیه شكوفا گشته و از چشمه سار حكمت ربانیه جوشیده است. [4] .

4- در جای دیگر گوید: بدان كه این خطبه درخشان و این گوهر تابان خطبه ای است در نهایت فصاحت و آخرین درجه بلاغت، و این بخاطر خوش آیند بودن الفاظ رسا، و شگفت آوری مضامین و مفاهیم شفابخش و گستردگی معانی كامل آن می باشد كه مزید برطراوت و بزرگواری و شكوه و فرزامندی و آرایشی است كه در آن به چشم می خورد،به طوری كه اگر بر كوههای برافراشته ایراد می شد آنها را خاشع و درهم فروریخته می دیدی هر چند، در آن دلهای سختی كه بسان سنگ و یا سخت تر از آن بود تاثیری نكرد، آن گفتاری است كه از كلام آفریدگار فروتر و از كلام آفریدگان فراتر است كه اگر بخواهیم مثالی بیاوریم در هر درختی چونان آتشی است پر بركت كه درختان مرخ و غفار [5] باعتبار او والائی یافته اند.

نسبت این خطبه دیگر كلمات فصیح بسان ستارگان نورانی آسمان در مقابل سنگهای تاریك و سیاه روی زمین است، پرتوی از نور نبوت و شكوفه ای از گلستان رسالت بر آنست و باید كه چنین باشد و شایستگی این ویژگی ها را دارد زیرا اسباب و وسائل خانه همواره به صاحبخانه شبیه است و اثر را با موثرش سنخیت و شباهتی می باشد، این كلمات از


فتوت و جوانمردی، صدیقه كبری و انسیه حوراء، چراغ دان روشنائی، مادر امامان برگزیده و سروران بزرگوار، بانوی زنان فاطمه الزهراء صلوات الله علیها صادر شده است. [6] .

5- امام سید شرف الدین گوید: حضرت زهرا علیهاالسلام دارای حجتها و براهین رسا و كاملی است كه دو خطبه آن حضرت ثابت كننده همین حقیقت می باشد، همانگونه كه قرآن را به دو فرزندان خود می آموختند، ایشان را به فراگیری و حفظ این خطبه ها تشویق و ترغیب می نمودند. [7] .



[1] كشف الغمه، 1/ 473 و 479.

[2] كشف الغمه، 1/ 473 و 497.

[3] «البحار» 8، ط كمپاني، /114.

[4] الدره البيضاء/ 1.

[5] نام دو درخت در منطقه حجاز.

[6] اللمعه البيضاء/ 2.

[7] «المراجعات» مراجعه 103.